Polski English 

Hip-Hopowcy

Hip-hop powstał w początkach lat 70. XX wieku w Brooklynie, dzielnicy Nowego Jorku. Problemy społeczne panujące w gettach, były źródłem postulatów i aspiracji czarnej młodzieży, która stworzyła i rozpowszechniła kulturę hip-hop, będącą sprzeciwem wobec supremacji białych i wykluczenia społecznego. Po nawiązaniu przez hip-hop lat 80. zeszłego wieku do poglądów Malcolma X, jego politycznym obliczem stała się nacjonalistyczna wersja islamu połączona z wątkami antykapitalistycznymi, bliskimi krytyce społecznej znanej z ideologii radykalnej lewicy.

Po kilku latach dominacji hip-hopu polityczno-religijnego pojawił się inny nurt tej muzyki, tzw. Rap. Wyrażał on sprzeciw wobec aparatu represywnego państwa, wyrażał nienawiść do policji; etos człowieka z getta walczącego o własną godność zastąpił wzorzec jednostki żyjącej poza prawem, a zamiast postulatów przebudowy społeczeństwa pojawił się nacisk na indywidualny sukces finansowy połączony z eksponowaniem jego zewnętrznych atrybutów: kosztownej biżuterii, drogich samochodów i towarzystwa kobiet. Gangsta-rap związany był z subkulturą młodzieżowych gangów rywalizujących ze sobą o strefy wpływów w czarnych gettach.

W następnych latach hip-hop zaczął zyskiwać coraz większą popularność, dostrzegły to rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne. Telewizja MTV rozpoczęła nadawanie raperskich klipów. Rap w USA przestał ograniczać się do czarnej publiczności, zdobył popularność także wśród innych grup etnicznych, dotkniętych społeczną marginalizacją - Latynosów, a także białych. Rozwój kultury hip-hopu był również mocnym impulsem dla graffiti, napisów i rysunków malowanych w podziemiach metra, na wagonach i na murach kamienic

• Breakdance

Na prywatkach Bronksu i Harlemu utworzono kolejny składnik kultury hip-hopu: breakdance. Wyłonił się on po wprowadzeniu przez DJa Herca techniki wydłużania za pomocą dwóch egzemplarzy tej samej płyty tzw. break, czyli fragmentu utworu z linią perkusyjną stanowiącego swego rodzaju chwilowe "złamanie" stałej rytmiki utworu. Rozpoczęcie przez DJa zapętlania breaka było jednoczesnym sygnałem dla b-boys i b-girls (b pochodzi od beat) by rozpoczęli swój taniec. Jego wykonawcy stosują płynne ruchy, gimnastyczną sprawnością i figury akrobatyczne.

• Graffiti

Malowanie i pisanie po murach budynków mieszkalnych i publicznych, stacjach kolejowych i po wagonach pociągów powiązane z innymi rodzajami hiphopowej aktywności. Przeważnie odbywa się to bez zgody właściciela malowanego obiektu, a więc przez "establishment" uznawane jest za przejaw wandalizmu. "Dzieło" zostaje zamalowane na polecenie właściciela budynku i znika bezpowrotnie, chyba że zostanie sfotografowane i opublikowane. Czasem odbywają się tzw. jamy (czyt. dżemy), czyli imprezy okolicznościowe podczas których ściany oddane grafficiarzom są legalnie malowane.

 

Valid HTML 4.01 Transitional

Copyright © 2009 by Łukasz Wrzyszcz & Justyna Pietraszek & Magdalena Tor & Wojciech Lewczuk