Uczniowie „Staszica” we Lwowie
Lwów to dla mnie zagranica,
Śpiewny język, stare kino…
Lwów to dla mnie tajemnica –
Niezaznana nigdy miłość.
Lwów to czas, co się oddala,
Przedwojenny elementarz,
To Wesoła Lwowska Fala…
No i Łyczkowski Cmentarz.
„Pocztówka z Wrocławia”
Roman Kołakowski
W dniach 13-14 czerwca 2019 roku pod opieką p. Neonili Pawluk i p. Edyty Wolańczuk odbyła się wycieczka uczniów naszej szkoły pod hasłem „Śladami Polskości na Ukrainie”. Tym razem odwiedziliśmy Lwów, Żółkiew, Krechów i Olesko. Miasto Żółkiew, założone w 1597 roku przez hetmana Stanisława Żółkiewskiego zwiedzaliśmy jako pierwsze. Charyzmatyczny przewodnik, pan Wiktor, opowiadając historie jego wielokulturowości, pokazał nam Zółkiewski Zamek, kościół św. Wawrzyńca, klasztor Bazylianów, Synagogę i inne miejsca. Ciekawym jest to, że miasto zostało zaprojektowane przez założyciela na wzór ludzkiego ciała. Na uwagę zasługuje „serce” na które składają dwa kościoły: rzymsko-katolicki oraz prawosławny, głowę stanowił oczywiście zamek, a bramy (zachowane 2 z 4) ręce i nogi. Panoramę miasta oglądaliśmy z wierzy zegarowej na szczycie Ratusza Miejskiego. Zajrzeliśmy jeszcze do malowniczego Krechowa, gdzie znajduje się słynny męski Monaster.
Jak mówi irlandzkie przysłowie – „Co nasyca oczy, nasyca serce” i tak właśnie stało się, kiedy przyjechaliśmy do Lwowa. Piękne miasto z cudownym klimatem, fragment Polski poza jej granicami. Miejsce tak niezwykłe, że zapewne każdy z uczestników naszej wycieczki zapragnie tam powrócić jeszcze raz. Mieliśmy okazję być w Operze Lwowskiej i oglądać kantatę sceniczną „Carmina Burana”.Jest to wielkie dzieło symfoniczno-chóralne Carla Orffa. Śpiewy na głosy solowe, chór i orkiestra, taniec kantaty należą do arcydzieł światowej muzyki klasycznej. Stanowi wyzwanie sceniczno-muzyczne jak dla inscenizatora, tak i dla widzów. Są to kontrastujące obrazy o życiu – radości, szczęścia, zabawy, piękna, miłości, upadku, nienawiści, ale głównym filozoficznym rdzeniem jest refleksja nad zmiennością i siłą ludzkiego przeznaczenia – fortuną. Mieliśmy okazje też spędzić czas na Starówce, zobaczyć kamieniczki, muzea, restauracje lokalne i kafejki, posłuchać ulicznych grajków i poczuć klimat tego niezwykłego miasta. Na koniec zawitaliśmy do Oleska, gdzie oglądaliśmy zbiory eksponatów umieszczone na zamku, w którym urodził się Jan III Sobieski. Poznaliśmy jego historię przyjścia na świat oraz ciekawe fakty biograficzne.
Wszystko – warunki w hotelu „Sobieski”, pyszna kuchnia, przyjazna i wesoła atmosfera sprzyjały zwiedzaniu i pogłębianiu wiedzy z historii tych terenów, a cudowne widoki pod koniec wycieczki sprawiły, że pełni niezapomnianych przeżyć wróciliśmy do Hrubieszowa, mając nadzieję, że znów kiedyś odwiedzimy Lwów …
Opr.: Matylda Ślaźyńska
Artykuły najbardziej popularne
Sukcesy i osiągnęcia
Międzynarodowy sukces uczennic Staszica!
Już po raz drugi uczennice Staszica wzięły udział w Międzynarodowym Konkursie Puszkinowskim „Что в имени тебе моём?” organizowanym przez Państwowy Instytut Języka Rosyjskiego im. A. S. Puszkina w Moskwie. Celem konkursu jest rozwijanie zainteresowania językiem i literaturą rosyjską .
Więcej…Zawody sportowe
Sukces uczennic Staszica – 4 miejsce w Polsce!
W czwartek 19 września 2019 r. na stadionie lekkoatletycznym im. Michała Barty przy I Liceum Ogólnokształcącym im. M. Kopernika w Kołobrzegu odbył się Finał Ogólnopolski Szkolnej Ligi Lekkoatletycznej roku szkolnego 2018/2019.
Więcej…Ogłoszenia
Zapraszamy rodziców na spotkania
Zebranie z Rodzicami odbędzie się 9.09. 2019 r. (poniedziałek)
- kl. I i II o 16.30 – z wychowawcami
- kl. III o 15.30 - z wychowawcami, o 16.30 z dyrektorem (osoby wybrane do organizacji Studniówki)
Uroczystości, wydarzenia
Zajęcia integracyjne
W trosce o dobrą atmosferę i poczucie bezpieczeństwa od pierwszych dni września szczególną troską otaczamy tych, którzy rozpoczynają naukę. Trwają zajęcia integracyjne klas pierwszych, które wpisały się już w tradycję naszej szkoły. Działania integrujące stanowią ważny czynnik szeroko rozumianych oddziaływań wychowawczych. Zajęcia mają pomóc młodzieży zaadoptować się do nowych warunków w nowej szkole i klasie, w integracji z grupą.
Więcej…