Obiady
Tutoring
Tutoring to indywidualna współpraca między uczniem a nauczycielem opierająca się na relacji mistrz-uczeń. Ze strony tutora wymagane jest doświadczenie w pracy z młodzieżą, umiejętności fachowe, a także kompetencje interpersonalne. Celem programu jest pomoc uczniowi w jego indywidualnym rozwoju (naukowym i osobistym) oraz motywowanie go do stałego doskonalenia.
Kilka słów o metodzie
Żyjemy w świecie promującym samodzielność myślenia, kreatywność i zaradność. Edukacja powinna podążać za dokonującymi się na naszych oczach zmianami społecznymi i wspierać różne formy indywidualizmu w procesie kształcenia. Tutoring jest właśnie jedną z takich form, stosowanych zarówno w szkołach, jak i na uczelniach wyższych. Metoda tutoringu wywodzi się z tradycji angielskiej (Oksford, Cambridge), gdzie przynosi znakomite rezultaty. Praca tą metodą opiera się na indywidualnych i regularnych spotkaniach nauczyciela (tutora) z uczniem. Istotne są tu osobiste relacje budowane przez rozmowy, nieformalne spotkania, dzielenie się doświadczeniami, a także wzajemne zaufanie. Tutoring ma za zadanie prowadzić podopiecznego do mądrości i dojrzałości. Potrzeba na to czasu, uwagi i systematyczności – między innymi tymi cechami tutoring wyróżnia się spośród innych metod edukacyjnych. Tutoring pozwala na coś więcej, niż tylko weryfikację wiedzy. Wzmacnia poszukiwania i zainteresowania ucznia, któremu towarzyszy tutor: mądry nauczyciel, służący radą i potrafiący umiejętnie wyznaczyć szlak poszukiwań. Rolą tutora jest prowokowanie ucznia do zadania sobie ważnych pytań, szczególnie na temat planów na przyszłość oraz zadbanie o stałe konfrontowanie udzielanych odpowiedzi z możliwościami i działaniami podejmowanymi przez podopiecznego. Dzięki temu może mu pomóc w wyklarowaniu własnych planów na przyszłość (zawodowych i ogólnorozwojowych), a także uspójnić sferę deklarowanych planów z podejmowanymi działaniami, czyniąc przedsięwzięcia te bardziej przemyślanymi i skutecznymi. Dobro podopiecznego jest dla tutora najwyższą wartością.
Cechy wyróżniające tutoring:
• samodzielność i odpowiedzialność ucznia
• uwaga skoncentrowana na konkretnej osobie
• integralność: przedmiotem pracy jest rozwój ucznia, w odniesieniu do wartości i celów osobistych
• praca na konkretnym doświadczeniu, dzielenie się doświadczeniem
• planowy, długofalowy proces i długofalowe rezultaty.
Być tutorem to słuchać-wspierać rozumieć:
• cierpliwe budowanie więzi (rozmowy, spotkania)
• rozpoznawanie tego, co się dzieje z uczniem
• porządkowanie myśli ucznia, nazywanie emocji
• pokazywanie konsekwencji i ostrzeganie przed pułapkami
• zamiast rozwiązywania problemu – wskazywanie możliwości
• pomoc i wsparcie.
Wartość tutoringu:
• odkrycie potencjału ucznia i praca nad jego wykorzystaniem
• motywuje ucznia do myślenia o własnym rozwoju i wspiera go w jego planowaniu
• pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów poprzez dzielenie się własnym doświadczeniem
• pomaga rozwinąć potrzebne kompetencje osobiste i naukowe
• pomaga czerpać satysfakcję z tego, co robi uczeń
• buduje więzi, wspólnotę szkolną
• wspiera poszukiwanie sensu i celu edukacji.
Drogi Rodzicu - Jeśli chcesz - dowiedzieć się jeszcze więcej o tutoringu, to:
• wejdź na stronę internetową Instytutu Tutoringu Szkolnego www.tutoring.org.pl
• odwiedź stronę internetową ogólnopolskiego projektu pilotażowego pn. „Wychować człowieka mądrego”, którego realizatorem jest Instytut Tutoringu Szkolnego www.tutoringszkolny.pl
• sięgnij do książki dr Adrianny Sarnat-Ciastko pt. „Tutoring w polskiej szkole”
• „Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej”, red. Mariusz Budzyński, Piotr Czekierda, Jarosław Traczyński, Zbigniew Zalewski, Agnieszka Zembrzuska, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009
• skontaktuj się z nami
Więcej artykułów…
Artykuły najbardziej popularne
Sukcesy i osiągnęcia
Międzynarodowy sukces uczennic Staszica!
Już po raz drugi uczennice Staszica wzięły udział w Międzynarodowym Konkursie Puszkinowskim „Что в имени тебе моём?” organizowanym przez Państwowy Instytut Języka Rosyjskiego im. A. S. Puszkina w Moskwie. Celem konkursu jest rozwijanie zainteresowania językiem i literaturą rosyjską .
Więcej…Zawody sportowe
Sukces uczennic Staszica – 4 miejsce w Polsce!
W czwartek 19 września 2019 r. na stadionie lekkoatletycznym im. Michała Barty przy I Liceum Ogólnokształcącym im. M. Kopernika w Kołobrzegu odbył się Finał Ogólnopolski Szkolnej Ligi Lekkoatletycznej roku szkolnego 2018/2019.
Więcej…Ogłoszenia
Zapraszamy rodziców na spotkania
Zebranie z Rodzicami odbędzie się 9.09. 2019 r. (poniedziałek)
- kl. I i II o 16.30 – z wychowawcami
- kl. III o 15.30 - z wychowawcami, o 16.30 z dyrektorem (osoby wybrane do organizacji Studniówki)
Uroczystości, wydarzenia
Zajęcia integracyjne
W trosce o dobrą atmosferę i poczucie bezpieczeństwa od pierwszych dni września szczególną troską otaczamy tych, którzy rozpoczynają naukę. Trwają zajęcia integracyjne klas pierwszych, które wpisały się już w tradycję naszej szkoły. Działania integrujące stanowią ważny czynnik szeroko rozumianych oddziaływań wychowawczych. Zajęcia mają pomóc młodzieży zaadoptować się do nowych warunków w nowej szkole i klasie, w integracji z grupą.
Więcej…