• a

    a

  • q

    q

  • s

    s

  • baner nauka zabawa.png
  • baner sport 2.png
  • baner sport kosz.png
  • baner studniówka.png
  • baner uroczystości.png
  • baner z logo koło nowe.png


Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /autoinstalator/joomla/plugins/content/phocagallery/phocagallery.php on line 52

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /autoinstalator/joomla/plugins/content/phocagallery/phocagallery.php on line 54

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /autoinstalator/joomla/plugins/content/phocagallery/phocagallery.php on line 56

Deprecated: Non-static method PhocaGalleryPath::getPath() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /autoinstalator/joomla/plugins/content/phocagallery/phocagallery.php on line 57

Deprecated: Non-static method PhocaGalleryPath::getInstance() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /autoinstalator/joomla/administrator/components/com_phocagallery/libraries/phocagallery/path/path.php on line 50

Deprecated: Non-static method PhocaGalleryLibrary::getLibrary() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /autoinstalator/joomla/plugins/content/phocagallery/phocagallery.php on line 64

Deprecated: Non-static method PhocaGalleryLibrary::getInstance() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /autoinstalator/joomla/administrator/components/com_phocagallery/libraries/phocagallery/library/library.php on line 44

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /autoinstalator/joomla/plugins/content/phocagallery/phocagallery.php on line 64

Koncepcja Rozwoju Zespołu Szkół nr 2 na lata 2015 – 2020

Koncepcja pracy szkoły jest strategią działań i obejmuje zadania na lata 2015 – 2020

Celem formułowania koncepcji jest odpowiedź na pytania: jaką pozycję zajmuje obecnie szkoła, jakie są jej możliwości rozwojowe, jaką pozycję chciałaby zająć w przyszłości i jakie cele chce osiągnąć w okresie realizacji koncepcji.
Przyjęte zadania mają służyć doskonaleniu pracy szkoły we wszystkich obszarach działania zgodnie z jej misją i wizją oraz wspomagać wykształcenie i wychowanie absolwenta zgodnie z określonym wizerunkiem.

PROCEDURY TWORZENIA I MODYFIKOWANIA KONCEPCJI PRACY SZKOŁY
 Powołanie przez dyrektora zespołu do opracowania projektu koncepcji pracy szkoły.
 Opracowanie projektu koncepcji pracy szkoły na lata 2015/2016 – 2019/2020
 Przedstawienie projektu do konsultacji:
Radzie Pedagogicznej,
Radzie Rodziców,
Samorządowi Uczniowskiemu.
 Zatwierdzenie koncepcji pracy szkoły uchwałą Rady Pedagogicznej.
 Monitorowanie realizacji koncepcji pracy szkoły.
 Zgłaszanie zmian na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
I. CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY
Atutem naszej szkoły jest blisko 100-letnia historia wbudowująca się w dzieje Hrubieszowa. Możemy poszczycić się pozytywnym wizerunkiem, wypracowaną przez lata marką szkoły dbającej o każdego ucznia i dobrze przygotowującej do egzaminów zewnętrznych.
Zespół Szkół Nr 2 w Hrubieszowie tworzą: Liceum Ogólnokształcące im. ks. Stanisława Staszica (powstało w 1918 r.) i Gimnazjum im. ks. Stanisława Staszica (istnieje od 1.09.2000 r.). Obie szkoły są instytucjami państwowymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Szkoła funkcjonuje w oparciu o Statut przyjęty i zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną, przez Radę Rodziców oraz Samorząd Uczniowski oraz regulaminy i procedury ustalone zgodnie z przepisami prawa oświatowego. Kształci się w niej każdego roku ok. 800 uczniów w 26 oddziałach.
Szkoła mieści się w budynku dawnego klasztoru dominikańskiego przy kościele Św. Mikołaja w Hrubieszowie. Klasztor obejmował go dwoma ramionami od strony południowej i wschodniej, łącząc się od południa przejściem nadwieszonym na arkadzie. Budynki klasztorne zostały przebudowane i adaptowane (wg projektu Hiacynta Dąbrowskiego) na cele szkolne.
Lokalizacja w centrum miasta ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie szkoły, umożliwia uczniom łatwy dostęp do innych ośrodków kulturalno-oświatowych. Położenie szkoły w dobrym ciągu komunikacyjnym ułatwia uczniom spoza terenu miasta dotarcie do szkoły.
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
3
Oferta edukacyjna podlega ewaluacji pod wpływem analizy zainteresowań uczniów. We wszystkich klasach nauczany jest język angielski oraz do wyboru: język niemiecki i język rosyjski. W klasach: humanistycznej i biologiczno-chemicznej dodatkowo jest nauczany język łaciński. W klasie humanistyczno-psychologicznej prowadzone są lekcje psychologii.
Kandydaci do szkoły rekrutowani są głównie z powiatu hrubieszowskiego. W liceum ogólnokształcącym funkcjonują klasy z rozszerzeniami; matematyka i fizyka, matematyka, geografia, biologia i chemia, język polski i historia, język polski i biologia – nauczanymi w systemie klasowym, natomiast trzecie rozszerzenie, zgodne z preferencjami uczniów – realizowane jest w systemie międzyoddziałowym. Języki obce nauczane są z podziałem na stopnie zaawansowania, także w przypadku grup rozszerzonych.
Liceum Ogólnokształcące im. ks. Stanisława Staszica w Hrubieszowie na kartach swojej 90–letniej historii zapisało wielu finalistów i laureatów różnorakich olimpiad przedmiotowych, zawodów sportowych oraz konkursów artystycznych.
Obecnie uczniowie naszej szkoły uczestniczą w olimpiadach, konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych osiągając wysokie wyniki na szczeblu rejonowym, okręgowym, wojewódzkim i ogólnopolskim. Laureaci zdobywają indeksy na wyższe uczelnie. Młodzież ma możliwość rozwijania zainteresowań i poszerzania swojej wiedzy poprzez współpracę szkoły z UMCS, AGH. Realizując zadania edukacyjne szkoła współpracuje również z Muzeum Powstania Warszawskiego i Instytutem Pamięci Narodowej. Formami aktywizującymi uczniów stały się organizowane cyklicznie sesje naukowe, przygotowywane z okazji rocznic wydarzeń historycznych i literackich.
Od lat nasi uczniowie uczestniczą w różnego rodzaju akcjach charytatywnych. Istotną rolę w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoły odgrywają wycieczki klasowe o charakterze turystyczno-wychowawczym. Uczniowski Klub Sportowy „Ogólniak” rozwija sprawność fizyczną i wychodzi naprzeciw zainteresowaniom sportowym młodzieży. Organizowane są wyjazdy do teatrów i muzeów. W ramach lekcji wychowawczych odbywają się spotkania z ludźmi kultury i nauki, absolwentami naszej szkoły. Długoletnią tradycję ma też współpraca naszej szkoły ze szkołą średnią w Holon w Izraelu. Każdego roku młodzież izraelska przyjeżdża do Hrubieszowa, aby oddać hołd ofiarom Holocaustu i spędzić czas z uczniami naszego liceum.
Wybierający się na studia politechniczne i w wyższych szkołach technicznych mogą uczestniczyć w dodatkowych zajęciach: z automatyki w kl. II i z elektrotechniki teoretycznej oraz maszyn elektrycznych w kl. III. Uczniowie naszej szkoły mają możliwość rozwijania swoich talentów dziennikarskich w szkolnym radio RTM „Staszic”, które emituje audycje w szkolnym radiowęźle, w telewizji kablowej oraz na lokalnej stronie miasta i powiatu „LubieHrubie”. Uczniowie dużą aktywność przejawiają także w zakresie organizacji imprez kulturalnych i charytatywnych. Działania te mają zasięg lokalny. Szkoła podejmuje współpracę z instytucjami środowiska lokalnego: Policją, Urzędem Miasta, Urzędem Gminy, Muzeum, Hrubieszowskim Domem Kultury, Poradnią Psychologiczno–Pedagogiczną, Zakładem Opieki Zdrowotnej, Zakładem Karnym, Urzędem Pracy, Parafią Rzymskokatolicką, Parafią Prawosławną, Fundacją Polsko-Francuską, Powiatowym Zespołem Placówek Szkolno-Wychowawczych, Polskim Czerwonym Krzyżem oraz fundacjami i stowarzyszeniami: „Jestem”, „Razem” i „Staszic”.
Kadrę stanowi 58 wykwalifikowanych nauczycieli zapewniających właściwą realizację zadań dydaktycznych i wychowawczych. O sprawne funkcjonowanie placówki dba 10 pracowników administracji i obsługi. Wszyscy nauczyciele posiadają wymagany poziom wykształcenia, podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe w ramach zewnętrznego i wewnętrznego doskonalenia nauczycieli. W gronie pracują nauczyciele z tytułem doktora i z otwartym przewodem doktorskim. Najważniejszym zadaniem kadry jest kompetentne, profesjonalne realizowane zadań przekładające się na zaspakajanie potrzeb uczniów w zakresie efektywnej dydaktyki, wychowania i opieki. Oprócz obowiązkowych zajęć
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
4
edukacyjnych nauczyciele prowadzą dodatkowe zajęcia pozalekcyjne. Są to konsultacje dla maturzystów, zajęcia wyrównawcze, kółka przedmiotowe, zajęcia rekreacyjno-sportowe oraz zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów.
Uczniowie mają do dyspozycji: bibliotekę liczącą ok. 30 000 woluminów, czytelnię – Multimedialne Centrum Informacji wyposażone w komputery z dostępem do Internetu, dwie pracownie komputerowe – łącznie 37 stanowisk, dwie pracownie językowe – zajęcia prowadzone są w grupach umożliwiających indywidualną pracę ucznia z nauczycielem, 10 pracowni przedmiotowych, halę sportową stanowiącą pierwszy etap budowy Przygranicznego Centrum Sportowo – Kulturalnego, aulę, salę gimnastyczną i siłownię. Szkoła realizuje różnorodne projekty unijne zdobywając fundusze na dodatkowe zajęcia dla uczniów.
II. CELE SZKOŁY
Misja szkoły
Talent jest jak kawałek szlachetnego, ale surowego metalu: dopiero pilna praca go obrobi i wartość mu wielką nada.
Stanisław Staszic
Jesteśmy zainteresowani tworzeniem placówki konkurencyjnej na rynku oświatowym w naszym mieście. W dalszym ciągu dążymy do tego, by szkoła była kompetentna i profesjonalna, o ustalonej dobrej renomie, skupiała w swoich murach najzdolniejszą młodzież z naszego rejonu, gwarantując jej rzetelny i wysoki poziom kształcenia. Uznajemy humanistyczny system wartości oparty na chrześcijańskich podstawach.
Nadrzędnym celem naszej szkoły jest tworzenie warunków jak najpełniejszego rozwoju młodego człowieka, obejmującego jego intelekt, uczucia, emocje, sferę duchową – troska o harmonijny rozwój jego osobowości. Chcemy, aby jako uczeń i absolwent naszej szkoły osiągał sukcesy zgodnie z możliwościami, potrzebami, zainteresowaniami i zdolnościami.
Jesteśmy szkołą, która uczy miłości do ojczyzny i poczucia tożsamości regionalnej, uczy sumiennego wypełniania własnych obowiązków, podejmowania wysiłków na rzecz dobra ogólnego, przestrzegania praw normujących życie społeczne, współpracy z innymi w celu kontynuowania rozwoju społecznego, kształci umiejętności niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie, kształtuje poczucie oparcia w rodzinie i na wartościach wyniesionych z domu. Jako wspólnota szkolna wspieramy swoich wychowanków i ich rodziców w całym okresie kształcenia w naszej szkole.
Wizja
W naszej szkole dążymy do wychowania uczniów na świadomych i pełnoprawnych członków społeczności lokalnej oraz obywateli RP. Uczymy ich kochać, szanować i żyć kulturą i tradycjami narodu polskiego oraz Lubelszczyzny i Ziemi Hrubieszowskiej. Jednocześnie stwarzamy w szkole atmosferę tolerancji i otwartości wobec innych narodów i ras, ucząc języków obcych, kultury, geografii i tradycji innych krajów.
Wychowujemy uczniów, którzy w przyszłości wykażą się wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do funkcjonowania na kolejnych etapach edukacyjnych i w życiu dorosłym.
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
5
Model absolwenta
Realizując misję naszej szkoły i działając zgodnie z jej wizją,
dążymy do wykształcenia i wychowania ucznia, który…
…jest aktywny
- posiada zainteresowania i rozwija je
- jest twórcą i odbiorcą sztuki i kultury
- wykazuje się samodzielnością
…jest ciekawy świata
- korzysta z różnych źródeł informacji
- poszerza wiedzę na miarę swoich możliwości
- jest wrażliwy na piękno przyrody
…jest odpowiedzialny
- podejmuje działania i przewiduje ich konsekwencje
- umie samodzielnie rozwiązywać problemy
- cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki
- zna swoje słabe strony i pracuje nad nimi
…jest otwarty
- nie ma problemów z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami
- umie współdziałać w grupie
- prezentuje swój punkt widzenia i szanuje poglądy innych
…jest optymistą
- pozytywnie patrzy na świat
- lubi siebie i innych
- wierzy w swoje możliwości
- umie odróżniać dobro od zła
…jest prawy
- jest uczciwy i prawdomówny
- zna zasady dobrego zachowania się i przestrzega ich
- zna symbole regionalne, narodowe i religijne i wie, jak się wobec nich zachować
… jest tolerancyjny
- rozumie, że różnice między ludźmi są zjawiskiem naturalnym
- szanuje inne rasy i nacje oraz ich poglądy
- jest wrażliwy na potrzeby innych
…jest krytyczny
- selekcjonuje i porządkuje zdobyte informacje
- ocenia wiarygodność i przydatność informacji do określonego celu
…jest świadomy swoich praw i praw innych ludzi
- zna swoją wartość, swoje prawa
- zna i respektuje prawa innych.
Cele szkoły
a) CELE OGÓLNE:
 Osiąganie wysokich efektów kształcenia.
 Tworzenie uczniom warunków wszechstronnego rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego.
 Wspieranie i motywowanie uczniów w procesie kształcenia i zdobywania wiedzy.
 Uwzględnianie w ofercie edukacyjnej zainteresowań i potrzeb uczniów oraz kompetencji potrzebnych na rynku pracy.
 Kontynuowanie aktywnej współpracy ze środowiskiem lokalnym.
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
6
b) CELE ETAPOWE:
 Planowanie procesów edukacyjnych i działań podnoszących efektywność procesu uczenia się.
 Monitorowanie realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
 Ocenianie i monitorowanie osiągnięć uczniów jako element wspierania i motywowania ucznia na drodze indywidualnego rozwoju.
 Podejmowanie i kontynuowanie działań uwzględniających inicjatywy, propozycje i opinie uczniów i rodziców.
c) CELE OPERACYJNE:
 Wychowanie ucznia świadomego dokonywanych wyborów i gotowego do osiągnięcia wyznaczonych przez siebie celów, zgodnie ze swoimi aspiracjami i możliwościami.
 Wspieranie ucznia w jego rozwoju umysłowym, emocjonalnym i społecznym przy jednoczesnym utrwaleniu świadomości, że odpowiedzialność za ostateczny poziom rozwoju w dużej mierze spoczywa na nim samym.
 Uświadamianie uczniowi realności stawianych sobie celów i ich spójności z celami wychowawczymi szkoły.
 Zapewnianie uczniowi poczucia bezpieczeństwa oraz tworzenie atmosfery wzajemnego zaufania, dialogu i zrozumienia w trudnych sytuacjach.
 Wspomaganie rodziców w wychowawczej roli rodziny, wzmacnianie współpracy szkoły z rodzicami.
 Kontynuowanie działań zmierzających do odniesienia sukcesu szkolnego na miarę możliwości ucznia.
III. PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY
Pierwszy obszar: Baza szkoły
a) Zakładane cele:
 Polepszanie warunków pracy.
 Zapewnienie bezpieczeństwa w szkole.
b) Kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
 Zapewnienie uczniom i nauczycielom lepszych warunków pracy.
 Wzbogacanie warsztatu pracy nauczyciela i uatrakcyjnienie lekcji.
 Podnoszenie stanu poczucia bezpieczeństwa uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły podczas przebywania na jej terenie z wykorzystaniem dostępnych, nowoczesnych technologii elektronicznych.
c) Zadania do realizacji:
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
7
Lp.
Rodzaj zadania
Spodziewane efekty
Termin realizacji
Odpowiedzialni
1.
Podejmowanie działań zmierzających do rozbudowy szkoły – II etapu Przygranicznego Centrum Sportowo–Kulturalnego:
- współpraca z organem prowadzącym;
- uczestnictwo w projekcie rozbudowy.
Pozyskanie funduszy na rozbudowę szkoły.
2015-2020
Dyrekcja,
Organ prowadzący
2.
Doposażenie pracowni przedmiotowych i rewitalizacja boisk:
- zakup pomocy dydaktycznych;
- zakup projektorów, wizualizera, ekranów;
- zainstalowanie rolet w oknach sal, w których młodzież korzysta z ekranów,
- pokrycie boisk specjalistyczną nawierzchnią.
Nauczyciele i uczniowie mają dostęp do nowoczesnych technik i materiałów dydaktycznych sprzyjających właściwemu procesowi kształcenia.
Sukcesywnie w latach 2015-2020
Dyrekcja, Nauczyciele
3.
Wzbogacanie księgozbioru biblioteki.
Elektroniczne katalogowanie całego księgozbioru wg programu MOL.
Uczniowie i pracownicy szkoły korzystają z księgozbioru biblioteki, zaspokajającego potrzeby zbiorowości szkolnej.
2015 – 2020
Dyrekcja,
Bibliotekarze,
Nauczyciele
4.
Poprawa warunków pracy i estetyki sal lekcyjnych:
- przeprowadzanie bieżących remontów pomieszczeń.
Szkoła stwarza odpowiednie warunki nauki i pracy.
2015 – 2020
Dyrekcja,
Nauczyciele, pracownicy obsługi
5.
Dbanie o bezpieczeństwo uczniów:
- rozbudowa monitoringu wizyjnego;
- modernizacja istniejącego sprzętu;
- impregnacja podłoża wyjścia ewakuacyjnego E1 oraz wymiana wykładziny.
Obiekty, pomieszczenia i wyposażenie szkoły, oraz organizacja zajęć
odpowiadają wymogom bezpieczeństwa i higieny pracy.
2015 – 2020
Dyrekcja,
Kierownik gospodarczy,
Koordynator ds. BHP
Drugi obszar: Organizacja i zarządzanie szkołą.
a) Zakładane cele w zakresie usprawnienia funkcjonowania szkoły
 aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego zgodnie z obowiązującym stanem prawnym
 przejrzystość i dostępność dokumentów szkolnych regulujących działalność placówki
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
8
 stała i efektywna współpraca z Radą Pedagogiczną
 stała i efektywna współpraca z Radą Rodziców
 włączanie jak największej liczby rodziców w działalność placówki
b) Kryteria sukcesów w planowanym obszarze:
 wewnętrzne prawo szkoły jest znane uczniom, rodzicom, nauczycielom i pracownikom
 szkoła funkcjonuje sprawnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami
 poszczególne organy szkoły współpracują dla dobra placówki
 ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona z udziałem zespołu nauczycieli, uczniów i rodziców
 propozycje rodziców są uwzględniane w planowaniu pracy placówki
c) Zadania do realizacji:
L.p.
Rodzaj zadania
Spodziewane efekty
Termin realizacji
Odpowiedzialni
1.
Szkoła posiada i realizuje plan pracy szkoły określający kierunki i cele jej działania na poszczególne lata.
Plany pracy szkoły na lata 2015 – 2020
Wrzesień każdego roku
Dyrekcja,
Rada Pedagogiczna
2.
Dostosowanie oferty edukacyjnej szkoły do preferencji uczniów.
Uczniowie wybierają klasy zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.
Luty
każdego roku
Dyrekcja
Rada Pedagogiczna
3.
Zaplanowane działania szkoły są przedstawiane radzie pedagogicznej, rodzicom
i uczniom w celu akceptacji
i ewentualnej modyfikacji planu pracy szkoły.
Społeczność szkolna identyfikuje się z misją, wizją i celami działania szkoły.
Wrzesień, październik każdego roku
Dyrekcja
Wychowawcy
Rada Pedagogiczna
4.
Analiza i monitoring realizacji podstawy programowej.
Wnioski i spostrzeżenia są wykorzystywane do weryfikacji i modyfikacji działań oraz do podnoszenia efektywności pracy szkoły.
Praca ciągła
Dyrekcja szkoły
Trzeci obszar: Kształcenie i przebieg kształcenia
a) Zakładane cele:
 Uzyskiwanie wysokich efektów kształcenia.
 Odnoszenie sukcesów w konkursach i olimpiadach.
 Dostosowanie planów dydaktycznych do możliwości, potrzeb i aspiracji uczniów.
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
9
 Zapewnienie optymalnych warunków rozwoju wszystkim uczniom, w tym uczniom ze Specyficznymi Potrzebami Edukacyjnymi.
 Diagnozowanie i analizowanie wyników nauczania i egzaminów zewnętrznych z uwzględnieniem Edukacyjnej Wartości Dodanej.
b) Kryteria sukcesów w planowanym obszarze:
 Nauczyciele planują i realizują treści kształcenia zgodnie z przyjętymi planami nauczania.
 Uczniowie są w stanie sprostać wymaganiom stawianym w szkole. Uczniowie biorą udział i odnoszą sukcesy w konkursach i olimpiadach.
 Osiągnięcia edukacyjne uczniów na każdym etapie kształcenia są zbieżne z przyjętymi celami, założeniami i treściami programowymi, realizacja programu nauczania zapewnia uczniom spełnienie standardu wymagań egzaminacyjnych.
 Szkoła tworzy środowisko wspierające uczniów w zakresie rozwijania zainteresowań i indywidualnych uzdolnień, podejmuje szereg form pracy z uczniami mającymi trudności w nauce.
 Szkoła systematycznie i rzetelnie diagnozuje i ocenia poziom wiedzy i umiejętności uczniów, wykorzystuje wyniki do podnoszenia efektywności kształcenia.
c) Zadania do realizacji:
L.p.
Rodzaj zadania
Spodziewane efekty
Termin realizacji
Odpowiedzialni
1.
Precyzyjne określenie wymagań edukacyjnych wobec uczniów:
WSO i PSO
Uczniowie znają wymagania stawiane im w procesie zdobywania wiedzy z poszczególnych przedmiotów. Ocenianie jest przemyślanym procesem zmierzającym do poprawy efektów kształcenia.
Przestrzegane są zasady oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów.
Ocena daje uczniom informację o postępach w nauce, zawiera uzasadnienie i rekomendacje do dalszej nauki.
Praca ciągła
Dyrekcja,
Nauczyciele
2.
Wspieranie uczniów zdolnych, ambitnych z dużymi aspiracjami, dążących do osiągnięcia sukcesu.
Indywidualizacja metod, dobór odpowiednich środków dydaktycznych stosowanych w pracy z uczniem zdolnym.
Uczniowie biorą udział i odnoszą sukcesy w konkursach i olimpiadach.
Szkoła analizuje i eksponuje osiągnięcia uczniów.
Praca ciągła
Nauczyciele
3.
Prowadzenie działań
Uczniowie poszerzają
Praca
Dyrekcja,
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
10
służących wyrównywaniu szans edukacyjnych:
- rozpoznanie trudności w nauce uczniów w zakresie poszczególnych przedmiotów
- organizowanie zajęć wyrównawczych
- dodatkowe zajęcia pozalekcyjne dla
uczniów klas trzecich gimnazjalnych i klas maturalnych
swoją wiedzę, uzyskują lepsze wyniki w nauce.
- Analiza ocen uczniów
mających trudności w nauce w celu dalszej pracy nad konkretnymi problemami.
- Uczniowie uzupełniają
swoją wiedzę, uzyskują lepsze wyniki w nauce.
- Wyniki uzyskiwane przez uczniów w toku kształcenia są zbieżne z uzyskiwanymi przez nich wynikami egzaminów zewnętrznych.
ciągła
Nauczyciele
4.
Prowadzenie badania poziomu wiedzy uczniów w celu przyjęcia działań zmierzających
do podnoszenia efektów kształcenia.
Diagnozowanie poziomu wiedzy uczniów kl. I
Dostosowanie procesu kształcenia (metod, technik, tempa pracy) do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów. Znajomość wyników nauczania skłania do weryfikacji warsztatu pracy nauczyciela.
Określenie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów kl. I – sprawdziany.
Praca ciągła
XI/X
każdego roku
Nauczyciele
Nauczyciele
5.
Wdrażanie i motywowanie uczniów do aktywności i odpowiedzialności
za własny rozwój.
Uczestnictwo w dodatkowych zajęciach organizowanych w szkole zgodnie z indywidualnymi potrzebami i zainteresowaniami – szeroka oferta kół przedmiotowych.
Planowanie przyszłości zgodnie z zainteresowaniami i predyspozycjami.
Praca ciągła
Nauczyciele,
Wychowawcy, Pedagog szkolny,
Psycholog
6.
Promowanie wartości edukacji poprzez badanie losów absolwentów szkoły.
Regularne pozyskiwanie informacji o losach absolwentów.
Absolwenci podejmują naukę na różnych kierunkach studiów, są przygotowani do nauki, pracy i dalszego własnego rozwoju zgodnie z aspiracjami i możliwościami.
X/XI
każdego roku
Wychowawcy
Nauczyciele
Dyrekcja
Czwarty obszar: Kadra – doskonalenie zawodowe nauczycieli oraz kadry niepedagogicznej.
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
11
a) Zakładane cele:
 Utrzymanie najwyższej jakości pracy nauczycieli, dostosowujących się do nowych wymagań i priorytetów wyznaczanych przez MEN.
 Diagnozowanie potrzeb szkoły, Rady Pedagogicznej, poszczególnych nauczycieli, pracowników niepedagogicznych szkoły w zakresie doskonalenia zawodowego.
 Analiza skutecznych form doskonalenia zawodowego.
b) Kryteria sukcesu:
 Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli jest przemyślane, zaplanowane, systematyczne i właściwie organizowane.
 Szkoła dba o doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli i stwarza warunki do stosowania posiadanej przez nich wiedzy.
 Nauczyciele znają i stosują zasady awansu zawodowego.
 Kadra Pedagogiczna wykorzystuje umiejętności zdobyte w trakcie zewnętrznego i wewnętrznego doskonalenia zawodowego w swojej pracy dydaktycznej i wychowawczej.
c) Zadania do realizacji:
L.p.
Rodzaj zadania
Spodziewane efekty
Termin realizacji
Odpowiedzialni
1.
Planowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Indywidualne plany rozwoju zawodowego są zgodne z potrzebami szkoły.
Wrzesień każdego roku
Dyrekcja,
Nauczyciele
Planowana tematyka spełnia oczekiwania nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego i kształcenia umiejętności.
Współpraca nauczycieli w ramach zespołów samokształceniowych.
Plan WDN jest systematycznie ewaluowany i doskonalony.
2.
Udział nauczycieli w zewnętrznym doskonaleniu zawodowym ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzących w szkole.
Nauczyciele udoskonalają swój warsztat pracy, zdobytą wiedzą dzielą się z członkami RP.
Wg planu
Dyrekcja,
Nauczyciele
3.
Podejmowanie działań zmierzających do zdobywania stopni awansu zawodowego
Nauczyciele znają wymagania
związane z uzyskaniem i organizacją egzaminów kwalifikacyjnych na kolejne stopnie awansu
Wg planu
Dyrekcja,
Nauczyciele
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
12
zawodowego.
Nauczyciele pozyskują wyższe stopnie awansu zawodowego.
Piąty obszar: Działalność opiekuńczo–wychowawcza szkoły
a) Zakładane cele:
 Szkoła posiada programy: wychowawczy i profilaktyki, które są akceptowane przez rodziców.
 Działania wychowawcze szkoły są jednolite i spójne.
 Działania wychowawcze szkoły uwzględniają odpowiednio: wychowanie patriotyczne i obywatelskie, edukację regionalną, promowanie zdrowego stylu życia, zapobieganie patologiom i uzależnieniom, przeciwdziałanie agresji, orientację zawodową i planowanie kariery.
 Szkoła zapewnia uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
 Relacje między członkami społeczności szkolnej, uwzględniające ich prawa i obowiązki, oparte są na dialogu.
 W szkole nauczyciele, wychowawcy, rozpoznają potrzeby w zakresie opieki nad uczniami.
 Organizowana jest pomoc socjalna dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, przy współpracy z odpowiednimi instytucjami.
b) Kryteria sukcesów:
 Realizacja programu profilaktyki skutecznie przeciwdziała powstawaniu patologii i uzależnień.
 Uczniowie potrafią zaplanować swoją ścieżkę edukacyjno- zawodową.
 W wyniku prowadzonych działań profilaktycznych i wychowawczych uczniowie czują się bezpiecznie. Uczniowie i rodzice wyrażają pozytywną opinię o poczuciu bezpieczeństwa w szkole.
 W zakresie bezpieczeństwa nauczyciele współpracują z powołanymi do tego instytucjami i organizacjami.
 W szkole prowadzona jest diagnoza i analiza poczucia bezpieczeństwa uczniów.
 W szkole istnieją wszechstronne, dobre stosunki między wszystkimi podmiotami.
 Szkoła ma tradycje, które wpływają na dobre stosunki międzyludzkie.
 Szkoła planuje, realizuje i analizuje działania w zakresie opieki.
 Uczniowie są objęci pomocą socjalną, rozpoznawane są potrzeby i warunki życiowe uczniów, szczególnie uczniów klas pierwszych.
c) Zadania do realizacji:
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
13
L.p.
Rodzaj zadania
Spodziewane efekty
Termin realizacji
Odpowiedzialni
1.
Program profilaktyki i program wychowawczy są realizowane we współdziałaniu z rodzicami oraz z uwzględnieniem ich opinii.
W procesie wychowania uczestniczą rodzice i wszyscy nauczyciele, a działania wychowawcze szkoły są jednolite i spójne.
2015-2020
Dyrekcja, Rada Pedagogiczna, Pedagog szkolny
2.
Planowanie i wdrażanie działań profilaktycznych i wychowawczych promujących szacunek, godność i tolerancję.
Zintegrowane działania wychowawcze i profilaktyczne sprzyjają respektowaniu przez uczniów uniwersalnych wartości.
2015-2020
Dyrekcja, Rada Pedagogiczna, Pedagog szkolny
3.
Podnoszenie poziomu świadomości uczniów odnośnie patologii i uzależnień.
Uczniowie znają niebezpieczeństwa uzależnień
2015-2020
Rada Pedagogiczna, Pedagog szkolny
4.
Promowanie wśród uczniów zdrowego stylu życia.
Podnoszenie poziomu wiedzy na temat zdrowego stylu życia.
2015-2020
Rada Pedagogiczna, Pedagog szkolny, pielęgniarka szkolna
5.
Przeciwdziałanie rozwojowi postaw agresywnych i przemocy wśród uczniów, diagnoza problemów.
Podnoszenie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole.
2015-2020
Dyrekcja, Rada Pedagogiczna, Pedagog szkolny
6.
Kształtowanie wśród uczniów odpowiedzialności za własną edukację i przyszłość.
Uczniowie są w stanie zaplanować swoją przyszłość zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i predyspozycjami.
2015-2020
Rada Pedagogiczna, Pedagog szkolny
7.
Współpraca z organizacjami, instytucjami wspierającymi szkołę w działaniach wychowawczych i profilaktycznych.
Stała, systematyczna współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Hrubieszowie, SP ZOZ, Punktem Konsultacyjnym do Spraw Uzależnień, Policją, Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, Strażą Miejską, PCK itp.
Praca ciągła
Dyrekcja, Rada Pedagogiczna, Pedagog szkolny
8.
Rozwijanie samorządności
Uczniowie biorą udział w wyborach członków SU jak
2015-2020
Dyrekcja, Rada Pedagogiczna
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
14
szkolnej.
również w wyborach samorządów klasowych.
Kreowanie inicjatyw, możliwości i umiejętności uczniowskich – organizowanie konkursów, uroczystości.
9.
Objęcie opieką (odpowiednimi i dostępnymi formami pomocy socjalnej) uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji.
Rozpoznane są potrzeby w zakresie opieki nad uczniami.
2015-2020
Wychowawcy, Pedagog szkolny, Dyrekcja, Rada Pedagogiczna
10.
Szkoła podejmuje systematyczne i skuteczne działania wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze.
Monitorowanie programu wychowawczego i programu profilaktyki oraz zawartych w nich kryteriów efektywności działań wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych.
Dokumentowanie efektywności pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej.
2015-2020
Dyrekcja, Rada Pedagogiczna, Pedagog szkolny
Szósty obszar: atmosfera szkoły
a) Zakładane cele:
 Zapewnienie dobrej atmosfery pełnej zaufania i przyjaznych relacji między uczniami – nauczycielami – rodzicami i środowiskiem lokalnym.
 Tworzenie warunków do partnerskiej współpracy między wszystkimi członkami społeczności szkolnej.
 Kształtowanie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
b) Kryteria sukcesu:
 Szkoła tworzy środowisko dialogu, współdziałania, współpracy oparte na wzajemnym poszanowaniu i zrozumieniu, respektujące zasady i normy funkcjonowania placówki.
 W szkole panuje życzliwa atmosfera; otwarte, pozytywne stosunki między nauczycielami, uczniami i rodzicami, oparte na kulturze osobistej, wzajemnym szacunku i akceptacji, pomocy i współdziałaniu w celu tworzenia uczniom jak najlepszych warunków rozwoju i kształcenia.
 Pojawiające się problemy rozwiązywane są na bieżąco, działanie jest konsekwentne, zgodne z prawem obowiązującym w szkole.
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
15
 Nauczyciele są sprawiedliwi, konsekwentni, cieszą się autorytetem u młodzieży i rodziców; życzliwym podejściem budzą ich zaufanie, wspierają uczniów w rozwoju, pomagają w rozwiązywaniu problemów.
 Dyrektor tworzy właściwą atmosferę pracy, jest konsekwentny w postępowaniu, sprawiedliwy. Potrafi sprawnie organizować pracę szkoły, wspiera nauczycieli w ich pracy.
c) Zadania do realizacji:
L.p.
Rodzaje zadania
Spodziewane efekty
Termin realizacji
Odpowiedzialni
1.
Promowanie postaw i zachowań wyrażających pozytywny stosunek do rzeczywistości szkolnej.
Wszyscy członkowie społeczności szkolnej znają i akceptują zasady i normy obowiązujące w placówce.
Praca ciągła
Dyrekcja,
Nauczyciele,
Wychowawcy
2.
Pomoc uczniom kl. I w adaptacji do nowych warunków w szkole.
Uczniowie uczestniczą w zajęciach integracyjnych.
Wrzesień
Pedagog,
Wychowawcy
3.
Kształtowanie wśród uczniów
zasad dobrego i kulturalnego zachowania się w szkole i godnego jej reprezentowania.
Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie i wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje.
Praca ciągła
Dyrekcja,
Nauczyciele
4.
Podejmowanie działań integrujących środowisko szkolne.
Uroczystości szkolne, spotkania integracyjne, imprezy turystyczno- rekreacyjne, rozrywkowe cieszą się dużym zainteresowaniem i aktywnym udziałem uczniów, rodziców i nauczycieli.
Wg planu
Dyrekcja
Nauczyciele
5.
Budowanie wspólnych pozytywnych relacji: uczeń – rodzic – nauczyciel.
Nauczyciele tworzą przyjazne relacje z uczniami i ich rodzicami.
Rodzice chętnie uczestniczą w życiu szkoły.
Praca ciągła
Dyrekcja
Nauczyciele
6.
Planowanie pracy, określenie zasad funkcjonowania szkoły, określenie wymagań obowiązków nauczycieli.
Jasno określone cele i wymagania ułatwiają pracę, tworzą właściwą atmosferę i odpowiedzialność za powierzone zadania.
Sierpień każdego roku
Dyrekcja
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
16
Monitoring, okresowa ewaluacja
Monitorowanie pracy szkoły wiąże się ze zorganizowaną i systematyczną obserwacją wynikającą ze sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły i osoby pełniące w szkole funkcje kierownicze.
Ponadto proces monitorowania wspomagają: pedagog szkolny, wychowawcy oraz wyznaczeni nauczyciele.
Stopień realizacji koncepcji pracy szkoły, opracowanej na lata 2015 – 2020 będzie monitorowany poprzez dokonywanie ewaluacji rocznych planów pracy opracowanych na podstawie:
 Koncepcji rozwoju szkoły na lata 2015 – 2020.
 Zadań i priorytetów wyznaczanych na bieżący rok szkolny przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ustalających kierunki realizacji polityki oświatowej.
 Wytycznych Kuratora Oświaty wyrażonych w jego planie nadzoru pedagogicznego.
 Analizy wybranego przez Radę Pedagogiczną i Dyrektora szkoły obszaru funkcjonowania szkoły.
Ogólne zasady monitorowania realizacji działań ujętych w strategii:
 obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli – wg harmonogramu
 kontrola realizacji podstawy programowej
 stała analiza efektów kształcenia
 stała analiza sytuacji wychowawczej
 obserwacja imprez i uroczystości szkolnych
 kontrola realizacji powierzonych zadań bieżących
 okresowa kontrola dokumentacji szkolnej.
Formy realizacji
Metody realizacji
Dowody realizacji- dokumenty
Gromadzenie informacji o realizacji zadań.
Diagnozowanie wybranych obszarów zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego.
Plan nadzoru pedagogicznego.
Sprawozdania.
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych.
Raport z analizy wyników egzaminów zewnętrznych – zestawienia liczbowe, wykresy, opis z wnioskami i rekomendacjami.
Diagnoza wiedzy i umiejętności uczniów:
a) przedmiotowe diagnozy uczniów kl. I
b) egzaminy próbne w warunkach identycznych jak podczas egzaminów
CKE.
a) arkusze zadań, analiza diagnoz.
b) raport wyników egzaminów próbnych –badanie korelacji z egzaminów zewnętrznych z wynikami klasyfikacyjnymi.
Badanie osiągnięć ucznia.
Wyniki klasyfikacji. Analizy sprawdzianów.
Hospitacje; w tym diagnozujące.
Arkusze obserwacji zajęć, rozmowy pohospitacyjne, dokumentacja.
Opracowanie wniosków do pracy wynikających z pełnionego przez dyrektora szkoły nadzoru pedagogicznego.
Plan nadzoru, wnioski, protokoły Rad Pedagogicznych.
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
17
Informacje powołanych przez dyrektora zespołów przedmiotowych i zadaniowych o realizacji zaplanowanych na dany rok zadań.
Sprawozdania, protokoły Rad Pedagogicznych.
Dokumentacja pracy dydaktycznej i wychowawczej.
Plany, sprawozdania, analizy i inna dokumentacja wychowawcy, opiekuna stażu, protokoły Rad Pedagogicznych.
Coroczne informacje nauczycieli i wychowawców o realizacji zadań, za które byli odpowiedzialni oraz zadań dodatkowych.
Sprawozdania, arkusze samooceny, protokoły Rad Pedagogicznych
Bieżąca analiza dokumentacji szkolnej.
Zapisy w dziennikach lekcyjnych, arkusze hospitacyjne.
Ocena efektywności działań
Analiza wyników uczniów – klasyfikacja śródroczna i roczna.
Zapisy w dziennikach lekcyjnych, protokoły Rad Pedagogicznych
Analiza realizacji podstawy programowej.
Dokumentacja nauczycieli, zapisy w programach realizacji podstawy programowej.
Analiza udziału uczniów w konkursach, olimpiadach i turniejach.
Roczne podsumowanie osiągnięć i sukcesów uczniów, protokoły Rad Pedagogicznych.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego.
Dokumentacja szkolna, coroczne raporty z analiz wyników egzaminów zewnętrznych dotyczące egzaminów gimnazjalnych i maturalnych.
Analiza wyników egzaminu maturalnego.
Analiza ewaluacji wewnętrznej.
Plany ewaluacji wewnętrznej, arkusze obserwacji zajęć,
Raporty (wnioski i rekomendacje), protokoły Rad Pedagogicznych.
Prezentacja wyników i wniosków z monitorowania koncepcji pracy szkoły, realizacji działalności dydaktyczno – wychowawczej, opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, odbywać się będzie na posiedzeniach Rady Pedagogicznej w postaci raportu z wnioskami i rekomendacjami, przygotowanego przez zespół do spraw ewaluacji. Wnioski będą wykorzystywane przy tworzeniu rocznych planów.
Koncepcja rozwoju szkoły została opracowana przez zespół nauczycieli we współpracy z dyrektorem.
Uzgodniona została z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim oraz zatwierdzona do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 15.09.2015 r.
KONCEPCJA ROZWOJU ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 NA LATA 2015 – 2020
18
ZAŁĄCZNIKI
Załącznikami do niniejszego dokumentu są spójne z jego treścią, opracowywane i zatwierdzane stosownymi uchwałami w każdym roku szkolnym:
 Plan Nadzoru Pedagogicznego
 Plan Pracy Szkoły
 Program Wychowawczy Szkoły
 Szkolny Program Profilaktyki
 Plan Pracy Biblioteki Szkolnej
 Plan Pracy Pedagoga Szkolnego
 Plan Pracy Pielęgniarki Szkolnej

Sukcesy i osiągnęcia

Kinga Żuraw wśród najlepszych w Polsce maturzystów 2023

Kinga Żuraw, tegoroczna maturzystka I Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Stanisława Staszica w Hrubieszowie została wyróżniona jako jedna z 290 najlepszych maturzystów spośród 253 495 zdających egzamin w sesji maturalnej 2023 w całej Polsce. Kinga została doceniona przez organizatorów Ogólnopolskiego Projektu „Matura na 100%” – krakowską fundację „Zawsze Warto” oraz Centralną Komisję Egzaminacyjną.

Więcej…

Zawody sportowe

Srebro i brąz na zawodach wojewódzkich podczas Festiwalu Sztafet

15 czerwca 2023 roku w Lublinie odbył się Wojewódzki Finał Licealiady w Festiwalu Sztafet. Znakomicie zaprezentowali się uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Stanisława Staszica w Hrubieszowie zajmując miejsca na podium! Gratulacje!!!

Więcej…

Ogłoszenia

Dzień Edukacji Narodowej w Staszicu

Dziękujemy, że jesteście i jeszcze raz - wszystkiego najlepszego! SU

  • image00020
  • image00012
  • image00011
  • image00021
  • image00006
  • image00003
  • image00018
  • image00002
  • image00001
  • image00010
  • image00019
  • image00017
  • image00009
  • image00008
  • image00007
  • image00005
  • image00015
  • image00016
  • image00004

Simple Image Gallery Extended

Uroczystości, wydarzenia

10 października – Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Więcej…