Działalność organizacyjna.
Uczniowski Klub Sportowy "Ogólniak" to
nie tylko rozwój i rozpowszechnianie wśród młodzieży
szkolnej działalności sportowej, choć przy skromności
środków finansowych przekazanych na len cel przez organ
prowadzący jest to może jedyna forma prowadzenia
szkolenia w sekcjach sportowych. To także możliwość
zdobycia uprawnień do prowadzenia i organizowania imprez
sportowo - rekreacyjnych. Młodzież szkolna wspólnie r
nauczycielami uczestniczy w wielu kursach organizowanych
przez Lubelski Wojewódzki Szkolny związek Sportowy.
Wymienić tutaj można organizację takich kursów jak:
(kurs organizatora imprez koszykarskich, piłki ręcznej,
lekkiej atletyki i wiele innych). Młodzież zdobywa
podczas takich zajęć również, uprawnienia sędziowskie.
Nabyte umiejętności są bardzo pomocne w przeprowadzaniu
imprez sportowych na terenie szkoły, miasta, powiatu, a
nawet województwa, które organizuje UKS -Ogólniak".
Od kilku lat jesteśmy współorganizatorami bardzo
popularnej w naszym mieście Hrubieszowskiej Ligi Piłki
Koszykowej. Udział w tej imprezie biorą zespoły szkół
średnich, byli absolwenci tych szkół tworzący swoje
zespół)' oraz osoby starsze, które bardzo chętnie biorą
udział w rozgrywkach wracają do dawnych lat i nabytych
umiejętności w szkołach. Na mecze ligowe przychodzą całe
rodziny tak uczestników jak i kibiców, którzy kibicując
bawią się sportem i mile spędzają sobotnio niedzielny
czas. Od czasu oddania do użytku hali sportowej MKS
"Unia" Hrubieszów impreza odbywa się w bardzo dobrych
warunkach tak dla uczestników jak i kibiców (trybuna,
miejsca siedzące, czynna kawiarenka i zaplecze
socjalne).
Popularyzacja tenisa stołowego, która poprzez sukcesy
Andrzeja Grubby, Leszka Kucharskiego, Lucjana Błaszczyka
i pozostałych członków naszej kadry przeniesiona została
na wszystkie niemalże tereny naszego kraju, znalazła
również swoje miejsce w działalności UKS "Ogólniak". Od
trzech lat prowadzone są zajęcia w sekcji wyczynowej
zarejestrowanej w Polskim Związku Tenisa Stołowego.
Zawodnicy biorą udział we wszystkich imprezach i
turniejach klasyfikacyjnych tj.: wojewódzkich,
strefowych i ogólnopolskich. Członkowie sekcji są także
kadrowiczami województwa i strefy, Najlepsi biorą udział
w zgrupowaniach w Polsce i za granicą. Ostatnio np. w
Hasttcll (Belgia).
W roku szkolnym 2000z2001 UKS "Ogólniak" był
organizatorem pięciu turniejów rejonowych oraz dwóch
turniejów wojewódzkich zleconych przez Zarząd LWSZS w
Lublinie.
W kolejnym roku szkolnym 2001/2002 organizowaliśmy
również piec turniejów rejonowych, dwa turnieje
wojewódzkie oraz dwa turnieje klasyfikacyjne w kategorii
kadetów i seniorów.
Wzorowa organizacja imprezy, doskonale wyposażona baza
do uprawiania tej dyscypliny sportu w sali sportowej
SP-3 w Hrubieszowie, podziękowania od uczestników imprez
zaowocowały ponowną organizacją pięciu turniejów
rejonowych i czterech wojewódzkich w roku szkolnym
2002/2003.
Przypadł nam również w udziale zaszczyt organizacji
wojewódzkiego turnieju dla młodzieży niepełnosprawnej.
Jest to dla nas nowa impreza, nowe doświadczenie i
zechcemy wykorzystać tą s/ansę do organizacji kolejnych
imprez dla tej młodzieży.
Uczniowski Klub Sportowy "Ogólniak" rozwijając swoją
działalność sportową prowadzi prawidłową gospodarkę
finansowo -księgową. Posiadamy własne konto bankowe,
prowadzimy ewidencję wpływów i wydatków. Sami nie
udźwignęlibyśmy tak ogromnego ciężaru organizacyjnego a
szczególnie finansowego. Poszukujemy wiec osób i
instytucji, które wspierają naszą działalność i choć to
rola niewdzięczna udaje nam się pozyskiwać życzliwych
nam sponsorów.
Sukcesy naszych zawodników zostały dostrzeżone na
szczeblu centralnym. Polski Związek Tenisa Stołowego w
dowód uznania i popularyzacji tej dyscypliny w mieście
Hrubieszowie, województwie lubelskim i w regionie
środkowo-wschodnim przekazał w 2001 r., cztery stoły
oraz sprzęt o wartości 4 tys. złotych.
Mamy nadzieję, że sukcesy naszych zawodników spowodują
napływ młodzieży do tej sekcji a trudna mordercza praca
zaowocuje kolejnymi sukcesami.
Działalność wychowawcza wychowania fizycznego i sekcji
sportowych.
Wychowanie stanowi jeden z fundamentalnych czynników rozwojowych
każdego społeczeństwa. Podstawy wychowania daje rodzina i najbliższe
otoczenie. Jednak nie zawsze rodzina potrafi ukształtować właściwą
postawę ucznia postrzegającą obowiązujące normy postępowania,
dlatego znaczącą rolę w tym zakresie odgrywa szkoła, a w niej
zajęcia sportowe.
1-ekcje wychowania fizycznego i sekcji sportowych mimo,
i/ / pozoru wskazują na kształcenie strony somatycznej.
Mają jednak ścisły związek z działaniem na psychikę
ucznia , a tym samym proces dydaktyczny w tym
przedmiocie łączy ściśle z procesem wychowania.
Najtrafniej to zadanie określa jeden z teoretyków
wychowania M.Demel: "Aby praca nad ciałem ucznia, jego
sprawnością, odpornością, zdrowiem i urodą stała się
autentycznym wychowaniem, należy przepuścić cele
specyficzne dotyczące ciała przez filtr osobowości, a
więc przez świadomość, wolę, sferę emocjonalną, poprzez
postawy i obyczaj, dzięki temu wychowanie fizyczne
wpisane zostanie w całą osobowość ucznia. Jest obecne
mówiąc patetycznie - w jego głowie i sercu, a wtórnie
trafia do jego mięśni".
Zadania wychowawcze na zajęciach sportowych są takie
same jak na innych przedmiotach. Jednak ze względu na
specyfikę zadań, celów, metod, form, środków
postępowania nauczyciela, stwarzają bardzo duże
możliwości oddziaływań na osobowość ucznia. Już samo
przystąpienie do lekcji stawia przed uczniem wymagania
odpowiedniego obuwia, stroju, jego czystości i estetyki.
Przebieg zaś lekcji, jej organizacja i realizacja
postawionych celów wymaga przestrzegania określonych
reguł postępowania, przestrzeganie podstawowych zasad
bezpieczeństwa, korzystania z obiektów ich czystości,
poszanowania sprzętu i urządzeń, a te z kolei
zobowiązują do obowiązujących oddziaływań wychowawczych.
Zajęcia sportowe ze względu na swój charakter, mają duże
możliwości działań wychowawczych. Do których między
innymi należy:
- wdrażanie do przestrzegania przepisów gry, szczególnie
dotyczących gry niebezpiecznej, brutalnej i złego
zachowania.
Wdrapanie do działań współdziałania w zespole i
wzajemnej odpowiedzialności,
- współdziałanie w zespole podporządkowane regułom
(taktyka gry) i ukazywanie efektów tej współpracy,
- rozwijanie inwencji dla rozwiązywania sytuacji
taktyczno-technicznych, motywacja do zwiększonego
wysiłku w pokonywaniu własnej słabości i zmęczenia,
- aktywizacje do doskonalenia własnej sprawności jej
realizacje w życiu,
- poszanowanie przeciwnika w walce sportowej,
- respektowanie decyzji sędziego,
- powierzanie uczniom roli sędziego ze zwróceniem uwagi
na uczciwość i bezstronność podjętych decyzji,
- kształtowanie prawidłowych reakcji na wynik
współzawodnictwa (zwycięstwo, porażka),
- wszelkich przejawów niewłaściwego postępowania w celu
odniesienia zwycięstwa,
- wyrabianie zaangażowania, ambicji i woli walki,
- właściwe wywiązywanie się z nałożonych zadań,
- kształtowanie kultury gracza, reprezentowania klasy,
szkoły, kibica itp.
Kultura uczestnictwa i przebywania w terenie, w
kontakcie z przyrodą, eksponowanie wartości ćwiczeń
terenowych, wrażliwości na środowisko naturalne oraz
wykorzystanie warunków terenowych do rekreacji, lei
niektóre zadania, jakie możemy realizować na zajęciach
sportowych w terenie.
Kształtowanie przedstawionych zadań dla prawidłowych
postaw i zachowań uczniów jest procesem długotrwałym.
Realizacja ich na jednych zajęciach sportowych nic jest
możliwa, pozwala tylko na zasygnalizowanie problemu i
podjęciu określonych czynności
I najważniejsza rzecz, zarówno w procesie dydaktycznym i
wychowawczym, to, aby działania w tym zakresie byty
ukierunkowani- na samoocenę, samokontrolę, a tym samym
stały się samowychowaniem ucznia.
Włącznie do takich form uczniów, nacechowanych
odpowiednim działaniem nauczyciela przyczynią się do
osiągnięcia uczniów od postępowań destruktywnych,
wykraczających poza przyjęte normy społeczno - moralne i
wskazują na właściwy sposób spędzenia wolnego czasu
Nie bez znaczenia w procesie wychowania uczniów jest
współpraca nauczyciela z rodzicami, polega ona na
organizowaniu wspólnych imprez sportowych, wywiadówek
dotyczących rozwoju fizycznego uczniów oraz spotkań
indywidualnych, szczególnie z rodzicami uczniów słabo
rozwiniętych fizycznie i uczniami sprawiającymi kłopoty
wychowawcze w nauczaniu.
Nieodzownym czynnikiem do realizacji zadań edukacyjnych
w zajęciach sportowych jest współpraca nauczycieli
wychowania fizycznego z wychowawcami klas, pedagogiem,
lekarzem szkolnym i dyrekcją szkoły.
Podstawą procesu dydaktyczno wychowawczego jest
nauczyciel.
Zapewnienie odpowiednich warunków, troska o
bezpieczeństwo i zdrowie, stawianie wymagań do
możliwości i wykonania, właściwe kryteria oceny, ciekawe
prowadzenie lekcji, osobisty, przyjazny stosunek do
ucznia, bezkonfliktowe rozwiązywanie problemów oraz
stosowanie metod, które dają dobre rezultaty to zadania
nauczyciela dla osiągnięcia zamierzonych celów.
Bardzo dobrze się dzieje, jeżeli w te wszystkie
działania potrafimy włączyć elementy wzorców godnych
naśladowania, jeśli potrafimy wykorzystać je do
osiągnięcia podstawowego celu. Dzieci w wieku szkoły
podstawowej szczególnie w dzisiejszej dobie wkraczania w
XXI wiek. Starają się naśladować wybitnych sportowców w
różny sposób, wybierając dyscyplinę sportu ,
identyfikując się z nią w różnych sytuacjach życiowych
na co dzień.
W rozmowach z uczniami wykorzystujemy takie przypadki
rozwiązując czasami najdrobniejsze konflikty i problemy
natury wychowawczej.
Powrót |