Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska ogłosiła 20 października Dniem Krajobrazu. Data ta jest nieprzypadkowa - to dzień podpisania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej. Głównym celem inicjatywy jest podejmowanie działań na rzecz podnoszenia świadomości społeczeństwa w zakresie wartości krajobrazów, ich roli i wprowadzanych w nich zmian. W tym roku działania prowadzone były pod hasłem: „Woda w krajobrazie”.
Woda jest immanentnym składnikiem środowiska przyrodniczego, a jej znaczenie nigdy wcześniej nie było tak istotne, jak w obliczu coraz bardziej uszczuplających się zasobów hydrosfery. W ramach tegorocznych obchodów Dnia Krajobrazu, 11 października uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. ks. S. Staszica w Hrubieszowie podjęli działania informacyjno-edukacyjne mające na celu zwiększenie wiedzy odnośnie roli wody w kształtowaniu i funkcjonowaniu lokalnego krajobrazu. Licealiści z klasy IIC i IIIB pod opieką nauczycieli Marty Krupy i Moniki Młynarczuk uczestniczyli w spacerze edukacyjnym pod hasłem: „ Środowisko przyrodnicze w dolinie Huczwy - rola wody w krajobrazie Kotliny Hrubieszowskiej ”.
Zajęcia terenowe na błoniach Huczwy w Hrubieszowie skierowane były do uczniów realizujących biologię lub geografię na poziomie rozszerzonym i zostały podzielone na dwa etapy. W pierwszej części uczestnicy poznali rzeźbotwórczą działalność rzeki Huczwy, w drugiej wpływ warunków hydrologicznych na rodzaj gleb i co się z tym wiąże, skład gatunkowy roślinności. Wiedzę na podane tematy przekazały uczennice z klas programowo najwyższych pod kierunkiem nauczycieli biologii i geografii. Uczennica klasy IIIB - Matylda Ślażyńska zaprezentowała swoim kolegom wyniki obserwacji fenologicznych roślinności charakterystycznej dla koryta Huczwy. Obiekty obserwacji to: krwawnica pospolita, mięta nadwodna, niezapominajka, żabieniec babka wodna, tatarak zwyczajny, pałka szerokolistna, jeżogłówka gałęzista, strzałka wodna, grążel żółty, manna mielec, trzcina pospolita. Matylda bardzo ciekawie przedstawiła przynależność systematyczną, status prawny, opis, biologię, wymagania ekologiczne i ciekawostki o prezentowanych gatunkach. Uczennice klasy IIIC – Aleksandra Kasprzyk i Klaudia Rot zapoznały uczestników zajęć z procesami rzeźbotwórczymi zachodzącymi w dolinie Huczwy, jej akumulacyjną i erozyjną działalnością, która ukształtowała obserwowany krajobraz. Uczniowie nabyli umiejętność rozpoznawania w terenie elementów doliny rzecznej.
Monika Młynarczuk, Marta Krupa
Koordynatorzy projektu edukacyjnego