Zajęcia biblioterapeutyczne
dla uczniów klas pierwszych Liceum i Gimnazjum im. S. Staszica w Hrubieszowie
W okresie od 8 do 31 października br. szk. w klasach pierwszych Gimnazjum i Liceum im. S. Staszica w Hrubieszowie odbyły się zajęcia z biblioterapii. Prowadzące to nauczyciele bibliotekarze hrubieszowskiej Filii Biblioteki Pedagogicznej w Zamościu: Agnieszka Zyśk i Aleksandra Kopczyńska.
Biblioterapia jest metodą wspomagania rozwoju. Ukierunkowane czytanie pomaga uczniom w rozwiązywaniu ich problemów, wpływa na zmianę ich zachowań, sposób myślenia, a także zachęca do twórczych działań. Biblioterapia łączy takie elementy jak: czytanie, rysowanie, ruch i muzykę.
Celem zajęć dla klas pierwszych licealnych jest zachęcenie młodzieży do pracy nad własną osobowością, do aktywnego kształtowania własnego charakteru. Zajęcia pt. „Myślę, więc jestem. Myślę, więc pracuję nad sobą” służą lepszemu samopoznaniu. Rozwijają chęci do głębszego poznawania innych, a także wzbudzają refleksje nad istotą człowieczeństwa. Podczas zajęć uczniowie wykonują ćwiczenie z „Drzewem nastrojów” Pipa Wilsona, uświadamiając sobie, jak postrzegamy siebie w świecie i w relacjach z innymi. Zapoznają się z tekstami B. Pawlikowskiej [fragmentami utworów: „W dżungli życia” i „Kurs szczęścia”] oraz opowiadaniem A. De Mellopt. „Bijący brawa anioł”. Dyskutują na temat różnych dróg poznawania siebie, indywidualnych cech charakteru i potrzebą rozwoju. Odpowiedzi na pytania: kim jestem?, kim chciałbym być?,co chciałbym w sobie zmienić? – poszukują, uczestnicząc w psychologicznej zabawie w pociąg.
Dla uczniów klas pierwszych gimnazjalnych zajęcia związane były z kształtowaniem pozytywnego nastawienia do świata i uwrażliwiające na wartości: „Radość i dobroć są w nas”,. Pracując z tekstami terapeutycznymi – wierszem E. Waśniowskiej pt. „Radość”, opowiadaniem I. D. Yalom pt. „Rabbi rozmawiał z Panem o Niebie i Piekle” oraz opowiadaniem Bruno Ferrero: „Strach na wróble”, młodzież uświadamia sobie potrzebę dostrzegania przejawów radości w codziennym życiu. I to, że warto dzielić się tym, co dobre – z innymi. W trakcie zajęć uczniowie aktywnie i radośnie uczestniczą w ćwiczeniach twórczych oraz zabawach integrujących.